Pet saveta kako da sprečite gubitak podataka na računaru
Svedoci smo poslednjih godina da, uz sve veću upotrebu računara u privatne i poslovne svrhe, mogućnost gubitka podataka deluje zastrašujuće. Osim pretnji poput onih gde vam računar ostaje zaražen virusom do onih gde neko upada u vaš poslovni sistem kompromitujući vaše poruke, korespodenciju, kontakte ili finansijske dokumente. Kompanije, na primer, koje podstiču zaposlene da koriste privatne računare ili da posao obavljaju od kuće, potencijalni gubitak podataka moraju shvatiti što ozbiljnije.
Velike kompanije koriste zasebne agencije koje za njih pripremaju planove po kojima će se ovi ponašati ukoliko dođe do gubitka podataka. Male kompanije i kućni korisnici obično ovakve planove nemaju ili se svode na onu staru, „pozvaću drugara koji se razume u kompove“. Čini li vam se ovo poznato?
Priremili smo vam nekoliko saveta kako da sačuvate svoje podatke tj. sprečite gubitak podataka i izdvajamo pet, po našem mišljenju najrelevantnijih.
1. Zamislite da ste danas izgubili podatke, mejlove, slike, dokumenta, sve – Šta biste uradili? Guglujte za one koji vam mogu pomoći, raspitajte se o cenama, uslovima i postupku rada i transporta medija. Zapišite kontakte onih koji su vam se učinili kao najprofesionalniji ili one koje ste dobili po preporuci. Zamolite nekog da ponovo pozove ili koristite drugi broj za one koji vam se dopadaju i postavite dodatna pitanja kako bi izbegli da je broj sa kog ste zvali memorisan.
2. Napravite listu najvažnijih fajlova, kako onih na računaru tako i prenosivih uređaja, a zatim osmislite sistem bekapovanja. Odredite one koji se često menjaju i one koji su tu kao stalni, poput slika, muzike ili video materijala. Izdvojite one koje je potrebno često bekapovati u posebne foldere ili grupe za česti bekap. Odredite frekfenciju po kojoj je potrebno bekapovati fajlove.
3. Izaberite medij za bekap. Mogućnosti su razne. Od drugog diska na koji prosto kopirate fajlove preko prenosivih diskova, optičkih diskova i fleš medija do rešenja poput NAS-a i rešenja u oblaku (eng. Cloud). Kompanije koje koriste mrežu i više povezanih računara mogu kreirati posebne setove pravila za svakog korisnika koji mogu sprečiti gubitak podataka ukudanjem privilegija onima kojima one nisu potrebne za svakodnevni rad. Organizujte sastanke na kojima biste o sigurnosti i zaštiti podataka diskutovati sa zaposlenima. Edukujte ih o važnosti bekapa i kako da ga koriste.
4. Sprečite mogučnosti za gubitak podataka usled ljudske greške. Ima ona sad već stara izreka – kompjuteri ne greše, ljudi greše. Iako nam je to teško da priznamo, najčešće smo upravo mi sami razlog za vlastite probleme. Tako je i sa podacima. Iskoristite zaštite koje su već integrisane u vaš Word procesor na primer, kao što su verzije.
5. Čuvajte se virusa. Ukoliko je potrebno da posetite Internet strane koje su potencionalno maliciozne izbegavajte da to i uradite sa računara koji sadrži najvažnije podatke. Ne otvarajte priloge koje su vam stigle sa nepoznatih imejl adresa. Ne instalirajte nove programe sa nepouzdanih izvora.
Dok gubitak podataka pogađa svakoga ko koristi računar, to je posebno problematično za one kojima je računar osnovno sredstvo za rad. Ne postoji ništa više gore od gubljenja važnih dokumenata koje ste proveli toliko vremena stvaranja – pogotovo ako ste poput većine korisnika koji prilikom rada na dokumentu imaju samo jednu kopiju. Gotovo svakodnevno primamo veliki broj poziva korisnika koji su podatke izgubili, a ne poseduju bekap, i, na žalost, u tom trenutku je postupak spašavanja podataka veoma skup ili ponekad nemoguć. Kako biste izbegli ovo iskoristite naše savete sa strane.
Slika: spanning.com
Komentari
Pročitaj sve komentare
Ostavi komentar